Publikumsudvikling?
Publimumsinvolvering, deltagerinvolverende scenekunst, out reach, audience engagement.
Hvad vil man publikum med alle disse øvelser? Vil man udvide deres horisonter? Sælge flere billetter eller opfinde nye kulturelle formater, hvor publikum er en aktiv medspiller?
Jeg mener autenticiteten i oplevelsen er den vigtigste. Hvad vil vi dem, vi henvender os til med netop det format vi tilbyder? Hvor er man autentisk, når man inviterer publikum op til dans? For nogle år siden var jeg til workshop hos Nina Simone (Museum 2.0). Det handlede om, at museer i udstillinger gerne vil invitere publikum til dialog, ved at stille spørgsmål. Det vigtigste jeg tog med mig er, at du aldrig skal stille et spørgsmål, du ikke er interesseret i svaret på. På samme måde har jeg det med publikumsinvolvering. Du skal ikke invitere publikum ind, hvis du ikke er interesseret i deres bidrag og kun bruger dem som effekt. For mig er den proces, der sker i og med publikum afsættet. Co-creation er min tilgang og deraf er Hands On Teatret opstået. Et format hvor publikum enten indgår med deres egne fortællinger i oplevelsen eller, hvor publikum bliver meddigtere på handlingen.